fbpx Ga naar hoofdinhoud
Telefoon: 071 3419013    |   Email: info@culvita.nl    

Culvita 75 jaar

Culvita 75 jaar!
We vieren in 2021 ons 75-jarig bestaan en daar zijn we best een beetje trots op. Het is tegenwoordig helemaal niet meer zo vanzelfsprekend om zo’n lange geschiedenis te hebben als familiebedrijf. De historie van Culvita beschrijven wij graag in vogelvlucht. Culvita is één van de oudste potgrondmerken van Nederland en ooit gestart in een klein pand van 200 m2 in Leiden/Valkenburg. De klanten bestonden toendertijd met name uit bloemenwinkels en dierenspeciaalzaken.

Verhuizing naar Hazerswoude-Rijndijk.
In 1972/1973 is het huidige pand aan de Rijndijk gebouwd en verhuisde Culvita naar een veel groter onderkomen. In 1979 kocht opa Henk Schouten een aandeel in Culvita en een jaar later kwam zijn zoon (de huidige Henk senior) in de zaak en was de tweede generatie van de Schoutens een feit. Culvita kreeg in de markt een steeds vastere voet aan de grond en breidde verder uit met een nieuwgebouwde opslagloods. Het ging Culvita niet altijd even voor de wind. De jaren die volgden waren moeilijk, maar ook dat werd overwonnen.

Rhizopon
In 1987 werd Rhizopon gekocht. Ook dezer dagen is Rhizopon een belangrijk onderdeel van Culvita. Rhizopon draagt bij aan de verbetering van de bodemstructuur waardoor de wortels beter kunnen groeien. Voor Culvita belangrijk voor de verdere ontwikkeling van nieuwe en verbeterde producten. In de jaren ‘90 wordt het woonhuis gebouwd waar Henk senior in gaat wonen en waar de kinderen opgroeien. Het reilen en zeilen van Culvita wordt zo met de paplepel ingegoten.

Uitbreiding met de eeuwwisseling
In 2000 wordt grondhandel Van der Valk overgenomen en zet Culvita meteen grote stappen met de uitbreiding van nieuwe klanten. In 2002 komt Henk junior het team van Culvita versterken en 3 jaar later wordt een nieuwe, grotere opslagloods gebouwd. Een verdere professionalisering vindt plaats door in 2008 alle verpakkingen te vernieuwen. Ook werd geïnvesteerd in een nieuwe printer, waarmee eigen promotiemateriaal zoals borden en doeken konden worden gemaakt. Zo werd het merk Culvita verder op de kaart gezet en herkenbaarder in de markt. In 2012 komt ook dochter Laurie in de zaak en een jaar later wordt gestart met de bouw van een nieuwe productiehal waarmee verdere automatisering mogelijk werd.

Stap voor stap vooruit
Het gezegde van een bekende verzekeraar ‘groot geworden door gewoon te blijven’ is ook van toepassing op Culvita. Stap voor stap wordt verder uitgebreid, maar dat gebeurt wel verantwoord en de Schoutens blijven met beide benen op de grond. In 2016/2017 werd weer zo’n stap gezet met de bouw van de grote overkapping van het terrein. Zo blijven de grondstoffen in optimale conditie zonder last te hebben van weersinvloeden. Ook de doelgroep werd verder uitgebreid met de verkoop aan de professionele markt en kwekers. In 2018 verwerven Henk junior en Laurie een aandeel in het bedrijf en is de voortzetting van het familiebedrijf voorlopig weer gewaarborgd.

Aandacht voor het milieu
Culvita vindt het belangrijk om zo verantwoord mogelijk om te gaan met het milieu en draagt haar steentje zoveel mogelijk bij. Zo zijn er in 2019 maar liefst 3000 zonnepanelen geplaatst op de daken van de overkapping. Culvita is nu qua elektriciteit zelfvoorzienend en zelfs in staat groene energie terug te leveren aan het net. Culvita is met recht een groen bedrijf midden in het Groene Hart. Ook de merkbekendheid wordt verder uitgebreid door deelname in 2019 aan het televisieprogramma De Grote Tuinverbouwing op SBS 6. Heel recent heeft Culvita met Lysia van Egmond nog een nieuwe aandeelhouder verwelkomt en zorgt zo voor een stevig fundament om de toekomst met vertrouwen tegemoet te gaan.

We nemen hierbij graag de gelegenheid om onze klanten en onze medewerkers te bedanken voor het vertrouwen in Culvita en onze producten. Culvita wil ook graag de volgende 75 jaar klanten voorzien van professionele groenproducten. We blijven onszelf graag verbeteren ten dienste van onze klanten.

Bekijk de Culvita 75 jaar Jubileum Krant

Back To Top